Pojďme se na to spolu kouknout trošku blíž.
(Možná, že se vám bude zdát tento článek nudný – a jak říká Shaana „školometský“ – ale protože je crowdfunding důležitou a nedílnou součástí činnosti eNakladatelství, myslíme si, že je potřeba se tady o něm zmínit a vysvětlit o co že to vlastně jde.)
A aby to byla co nejmenší nůůůůda, vezmeme to hezky stručně a rychle.
Nebudeme tady zbytečně zabíhat do velkých podrobností. Na ty se postupně podíváme až v dalších článcích.
Crowdfunding:
– Toto označení vzniklo ze složení dvou anglických slov – crowd (dav) a funding (financování). Což dobře vystihuje jeho podstatu.
– Definice jej popisuje jako skupinové financování určitého projektu/záměru.
Tedy – jednotlivci se při něm malými částkami skládají na financování (dosažení cílové částky) na určitý projekt, produkt, ale třeba i společnost…
– Je více druhů crowdfundingu. (Rozuměj – způsobů/principů, jak funguje a co za své přispění do něj může jednotlivý dárce/účastník očekávat.
Darovací/ charitativní crowdfunding:
Tímto způsobem se podporují charitativní projekty, sbírky, projekty s veřejně prospěšným účelem.
Investiční crowdfunding:
Ten se dále dělí na půjčkový (dluhový) a podílový. Používá se např. na financování nových podnikatelských projektů/záměrů/produktů. Ale také třeba na rozšíření a inovace již fungujících společností.
V době Covidové pandemie se tento druh crowdfundingu využíval např. i na pomoc překlenout podnikatelsky náročné období oblíbeným firmám.
V eNakladatelství nás však hlavně zajímá Odměnový crowdfunding.
Jedná se o to, že v rámci crowdfundingové kampaně si jednotliví dárci mohou za své přispění vybírat z různých odměn. Tím se stávají součástí vzniku daného příběhu.
Je to vlastně i způsob zábavy. Dárci se zapojením do kampaně mohou stát členem komunity spojené s daným projektem. Mohou sledovat jeho vznik a rozvoj – a těšit se na svou odměnu.
Je to častá a čím dál oblíbenější forma získávání finančních prostředků pro vznik knih, CD apod.
Nastavit a vést úspěšnou crowdfundingovou kampaň však není jednoduché. Obnáší to spoustu času, příprav, práce… Ale stojí to za to – a proto se do toho pouštíme.
Tak – to by na úvod k tématu CROWDFUNDING asi stačilo. A pokud se chcete dozvědět víc, koukněte se na další články v této sekci.